Jakiej szpachlówki użyć?

Prace bosmańskie

Zastanawiasz się jakiej szpachlówki użyć na jacht i łódź?

Jakiej szpachlówki użyć podczas podstawowych napraw jachtów oraz łodzi motorowych.

Szpachlówki epoksydowe są jedynymi masami rekomendowanymi do użycia na elementach kadłuba stale zanurzonych w wodzie. Szpachlówki epoksydowe nie chłoną wody i posiadają właściwości antyosmotyczne i antykorozyjne. Nie zawierają rozpuszczalników i charakteryzują się niskim skurczem co pozwala na jednorazowa aplikacje grubych warstw masy.
Charakteryzują się  bardzo dobra przyczepnością, odpowiednią twardością, odpornością na warunki atmosferyczne i bardzo dużą wytrzymałością mechaniczną.  Szpachlówki służą do wypełniania rys i uszkodzeń w elementach łodzi, wyrównywania powierzchni oraz do wyrobu form i kopyt.

W przypadku szpachlówek epoksydowych Sea-Line w zależności od potrzeby zastosowania można wybrać  pomiędzy szpachlówką

  • epoksydową uniwersalną,
  • epoksydową lekką,
  • epoksydową z włóknem szklanym.

epoxy_filler_universalEpoksydowa Szpachlę Uniwersalną stosujemy do małych i średnich uszkodzeń, rys i zadrapań, na niewielkie powierzchnie, na przykład obtarcia, średniej głębokości uszkodzenia powierzchni, łatwo dostępne miejsca, nie wymagające dłuższej pracy przy nadawaniu kształtu obrabianej powierzchni. Jej odpowiednio dobrane właściwości, zapewnią maksymalną wytrzymałość mechaniczną dla wypełnienia. Szpachlówkę Epoksydową Uniwersalną Sea-Line,  możemy obrabiać mechanicznie już po upływie 18h od nałożenia (dane dla temperatury 20°C). Zdecydowanie skraca to czas naprawy, przy zachowaniu najwyższych wymagań jakościowych.  Szpachla epoksydowa uniwersalna jest produktem o bardzo dużej twardości, dlatego nie powinniśmy jej stosować do uzupełniania ubytków w drewnie. Podczas szlifowania bardziej miękki materiał może zostać szybciej usuwany od szpachli.


epoxy_filler_lightweightZe względu na niski ciężar właściwy, specjalne zastosowanie znajdziemy dla Szpachlówki Epoksydowej Lekkiej Sea-Line. Użyjemy jej do napraw wszystkich rodzajów uszkodzeń, na dużych powierzchniach, a zwłaszcza pionowych. Pozwala ona również na nałożenie powłoki o dużej grubości w jednej aplikacji. Szpachla charakteryzuje się znikomym skurczem, a utwardzona nie ma defektów powierzchniowych w postaci pęknięć. Czas w jakim możemy obrabiać mieszaninę (pot life) to, aż 50 minut. Dzięki temu będziemy mogli bez przeszkód wygładzić duże powierzchnie. Szpachla ta, idealnie nadaje się również do wszelkiego rodzaju napraw, wymagających dłuższego czasu obróbki, w tym zaokrągleń, kantów czy rogów.


epoxy_filler_fibreglassSzpachlówki Epoksydowej z Włóknem Szklanym Sea-Line, użyjemy jeżeli zachodzi potrzeba otrzymania znacznego wzmocnienia, zwłaszcza w miejscach  konstrukcyjnych łodzi. Szpachla z włóknem charakteryzuje się zwiększoną wytrzymałością, a uzyskana powierzchnia  wysoką wytrzymałością mechaniczną. Idealnie nadaje się do wypełnienia dużych i głębokich ubytków. Dzięki odpowiednio dobranym długościom włókien szklanych w składniku A, możemy wyszlifować utwardzoną masę idealnie gładko, bez konieczności aplikacji szpachli wykończeniowych.

 


Opcjonalnie powyżej linii wodnej możemy użyć szpachlówki poliestrowej uniwersalnej, lekkiej lub z włóknem szklanym Sea-Line.  Jednak należy pamiętać, że poliester charakteryzuje się większym skurczem i tendencją do absorbcji wody. Szpachle poliestrowe są prostsze w obróbce ze względu na mniejszą twardość i czasy utwardzania, ale posiadają mniejszą wytrzymałość mechaniczną. Talk, stanowiący wypełniacz w tym rodzaju szpachli, skurcz i spękania powierzchni wymagają nakładania kilku warstw zanim uzyskamy odpowiednią powierzchnię. Szpachle, których bazę stanowi epoksyd są twardsze i mają większą przyczepność do miejsca aplikacji.

W przypadku szpachlówek epoksydowych należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • Proporcje mieszania. Jeżeli nie mamy warunków do dokładnego odmierzenia wagowo lub objętościowo, szpachlówka może się nie utwardzić prawidłowo i będzie problem z nałożeniem kolejnej warstwy wykańczającej, np. topkotu poliestrowego. Styren zawarty w żywicy poliestrowej będzie działał jako rozpuszczalnik na szpachlówkę co spowoduje jej zmiękczenie, a równocześnie zawarte składniki w nie usieciowanym prawidłowo epoksydzie mogą zareagować z inicjatorem  powodując zahamowanie reakcji żelowania topkotu poliestrowego.
  • Temperatura poniżej 20°C znacznie wydłuża czas utwardzania. Nie należy używać szpachlówek epoksydowych w temperaturze poniżej 10°C (przez cały proces utwardzania), ponieważ epoksyd nie polimeryzuje i nie nastąpi jej pełne utwardzenie.

Przed przystąpieniem do drobnych napraw szkutniczych, zaleca się odtłuścić powierzchnię zmywaczem, a następnie zagruntować miejsce przeznaczone do malowania i / lub szpachlowania odpowiednia farbą epoksydową:

  • Powierzchnię stalową lub aluminiową możemy zagruntować  podkładem epoksydowym Antykorozyjnym 4:1 Sea-Line.
  • Powierzchnię z laminatu możemy zagruntować  podkładem epoksydowym Lightprimer 5:1 Sea-Line.
  • Powierzchnię z drewna możemy zagruntować podkładem epoksydowym Lightprimer 5:1 Sea-Line lub rozcieńczonym poliuretanem bezbarwnym 2:1 Sea-Line.

Farby podkładowe na bazie epoksydów, mają doskonałe właściwości penetrujące. W efekcie dodatkowo zabezpieczają miejsce uszkodzenia oraz zwiększają przyczepność. Farby podkładowe Sea-Line można wykorzystać zarówno jako grunt jak i podkład wypełniający w kolejnych etapach naprawy lub malowania jednostki.


 

 

 

Katalog Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij