Żeglarze i motorowodniacy przywiązują ogromną wagę do ochrony dna kadłuba przed porastaniem. Tymczasem równie ważna jest ochrona powierzchni żelkotu lub farb nad linią wody. Zanim rozpoczniemy zabezpieczenie powierzchni, warto wiedzieć dlaczego stosujemy warstwy ochronne, znać różnice pomiędzy dostępnymi produktami oraz umieć je prawidłowo stosować.
Zastosowanie warstwy ochronnej pozwala w łatwy sposób uzyskać połysk, a odpowiednio wykonana powłoka ochrona zapewni niską przyczepność brudu do powierzchni i ułatwi utrzymanie czystości.
Zanim wybierzemy preparat, poznajmy rodzaje zabezpieczeń:
Wykonując zabezpieczenie powierzchni pamiętajmy, że powłoki ochronne nie są wieczne. Trwałość wykonanego zabezpieczenia zależy nie tylko od wybranego produktu, lecz także od używanych środków do mycia czy występującego w danym rejonie nasłonecznienia.
Prace przy aplikacji warstw ochronnych dzielimy na etap przygotowania powierzchni i etap aplikacji warstwy ochronnej.
Prace rozpoczynamy od prawidłowego, bardzo dokładnego umycia. Ważne jest użycie odpowiednich preparatów czyszczących, które nie uszkodzą powierzchni. Stosowanie domowych środków czystości, zwłaszcza tych zawierających drobiny ścierne, może spowodować porysowanie powłoki lakierniczej lub żelkotu. Stosując dedykowane, bezpieczne dla jednostki środki chemiczne, poleca się korzystanie z delikatnych gąbek, ściereczek z mikrofibry, mopów lub szczotek z miękkim włosem.
Dobrym rozwiązaniem jest wybór preparatu do mycia w koncentracie, pozwalającym dobrać odpowiednią moc preparatu do zanieczyszczeń znajdujących się na powierzchni. Sea-Line C2 CONCENTRAT CLEANER, preparat rozcieńczany wodą, przygotowujemy w następujących proporcjach:
Do usunięcia niewielkich zabrudzeń możemy użyć uniwersalnych środków czyszczących jak S3 FINISH CLEANER. Preparat S3 dodatkowo usunie z powierzchni pozostałości starych, uszkodzonych powłok woskowych.
Opcjonalnie możemy zastosować także szampony, te jednak pozwolą usunąć jedynie delikatne i niewielkie zabrudzenia powierzchni. Należy sprawdzić czy szampon nie zawiera dodatku wosków syntetycznych. Stosowanie preparatów czyszczących z woskiem i dodatkami nabłyszczającymi na tym etapie prac nie jest zalecane. Powstały na powierzchni połysk (w wyniku nałożenia niewielkiej ilości wosku syntetycznego), może powodować nieprawidłową oceną stanu powierzchni.
Dokładne umycie (bez wybłyszczenia woskami), umożliwia stwierdzenie czy żelkot lub lakier jest:
W przypadku pojawienia się tego typu uszkodzeń na powierzchni oraz gdy powłoka posiada uszkodzenia mechaniczne (rysy i zadrapania), zaleca się wykonać dodatkowe prace polerskie lub wykorzystać specjalne preparaty chemiczne do odnowienia koloru.
Pasty i mleczka polerskie, przywracając pierwotny wygląd (połysk i kolor), wygładzą uszkodzenia i wyrównują powierzchnię. Jednym z najlepszych rozwiązań do takich zadań będzie wybór pasty polerskiej Sea-Line S1 lub S1 PREMIUM. Proponowane pasty polerskie Sea-Line, mogą być również stosowane do polerowania innych elementów wyposażenia jachtów wykonanych z pleksi czy poliwęglanów.
Color Renovation Sea-Line głęboko penetruje powierzchnię, ponownie nasączając pigmenty, przywracając utracony kolor i połysk w wyniku działania warunków atmosferycznych (promieni UV i deszczu). Zastosowanie COLOR RENOVATION pozwala odnowić wygląd matowych i kredujących powierzchni.
Dokładne wykonanie prac czyszczących oraz polerskich, poprzedzających aplikacje warstw ochronnych jest bardzo ważne. Użycie najlepszego wosku nie gwarantuje otrzymania oczekiwanego efektu bez wcześniejszego, właściwego przygotowania powierzchni.
W zależności od rodzaju wosku dobieramy sposób aplikacji.
S4 PROTECT WAX, podobnie jak większość wosków ‚tradycyjnych’ najlepiej aplikuje się, gdy jednostka znajduje się w zacienionym miejscu lub pod dachem. Zaleca się, aby powierzchnia była chłodna w dotyku, co pozwala wydłużyć czas życia (aplikacji) wosku. Większości wosków, w tym S4, nie powinna być używana gdy powierzchnia znajduje się w pełnym słońcu lub rozgrzana. Aplikacja w takich warunkach powoduje trudności w rozprowadzeniu materiału, szybkie utwardzanie się wosku, powstawanie trudnych do wypolerowania białych smug. Wosk nakładamy na niewielkich fragmentach, stosując metodę na zakładkę.
Do aplikacji wosków najlepiej nadają się delikatne, chłonne ściereczki z mikrofibry lub ręczniki bawełniane. Polecamy użycie dwóch ściereczek:
Pierwszą ściereczką rozprowadzamy wosk równomierną, cienką warstwą. Pozwólmy by wosk dokładnie przesączył ściereczkę, zmniejsza to jego zużycie.
Drugą ściereczką wcieramy wosk w powierzchnię wykonując płynne ruchy w formie kręgów. Wosk wcieramy do chwili jego całkowitego roztarcia. Drugą ściereczkę wymieniamy na czystą w chwili, gdy ulegnie ona przesączeniu woskiem. Przesączona woskiem ściereczka utrudnia wybłyszczenie i może pozostawić smugi.
Przeprowadzona w ten sposób aplikacja wosku S4 PROTECT WAX nie przysporzy większych trudności.
Jeszcze łatwiej aplikuje się wosk S5 QUICK WAX. Specjalna formuła płynnego wosku, odpornego na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, pozwala na użycie go w dowolnych warunkach nasłonecznienia czy temperatury podłoża.
S5 Quick WAX dostarczony w komplecie z atomizerem, rozpylamy równą warstwą na powierzchni. W kolejnym etapie, również wykorzystujemy dwie ściereczki z microfibry. Jednak w tym przypadku pierwsza ściereczka, posłuży jednak jedynie dodatkowemu wtarciu wosku w powierzchnię przy jednoczesnym zebraniu jego nadmiaru. Drugą ściereczkę wykorzystamy do finalnego wypolerowania powierzchni.
Wosk S4 lub S5 możemy dodatkowo wypolerować mechanicznie dla zwiększenia połysku powierzchni. Do tego celu wykorzystujemy polerki rotacyjne lub dual-action (orbitalne) wyposażone w miękką gąbkę.
Jak wspomnieliśmy wyżej, woski ochronne nie zabezpieczają powierzchni bezterminowo. Używając odpowiednich preparatów do utrzymania czystości (np. Sea-Line C3 SHAMPOO WITH WAX), usuniemy zabrudzenia bez niszczenia powłoki ochronnej, wydłużając trwałość ochrony. Zawarty w szamponie wosk, uzupełni również powstałe podczas eksploatacji użytkowe ubytki warstwy ochronnej. Skoncentrowane szampony zawierające wosk, zawsze rozcieńczamy letnią wodą (minimum 25~30 °C). Woda o niższej temperaturze utrudnia rozpuszczenie zawartego w szamponie wosku i powoduje jego nieskuteczne rozprowadzenie na powierzchni.
Stosując woski ochronne w prawidłowy sposób będziemy cieszyć się błyszczącą i lśniąca czystością powierzchnią, a odpowiednie zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi czy promieniami UV, wydłużą trwałość koloru. Łatwość użycia nowoczesnych wosków ochronnych Sea-Line, pozwala na odświeżenie czy też ponowne wykonanie powłoki ochronnej również w trakcie trwania sezonu żeglarskiego.
Jak dbać o jacht nad linią wody? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące pielęgnacji oraz tego jak dbać o jacht nad linią wody. Podpowiadamy, jakich narzędzi i środków chemicznych można użyć do czyszczenia, jak przywrócić blask powierzchniom, które uległy kredowaniu lub straciły kolor, oraz jak zabezpieczyć powierzchnię, aby efekt utrzymywał się dłużej. Usuwanie brudu i […]
Samopolerujaca farba antyporostowa Farba antyporostowa Sea-Line jest łatwa w aplikacji, dostosowana na wody słone i słodkie, przeznaczona do stosowania na kadłubach stalowych, drewnianych i z laminatu. Charakteryzuje się szybkim czasem schnięcia. Nie należy używać do aluminium. Sposób aplikacji: Ręcznie: pędzel wałek Natrysk: natrysk bezpowietrzny Rozcieńczanie W przypadku konieczności rozcieńczenia farby przeciwporostowej zaleca się maksymalne rozcieńczenie […]
EPOXY PRIMER SPRAY (2K) to 2-składnikowy podkład epoksydowy o wielofunkcyjnym zastosowaniu. Oferowany w aerozolu (technologia Spray Max), umożliwia dokonanie profesjonalnej aplikacji natryskowej bez posiadania kompresora i pistoletu lakierniczego. INSTRUKCJA APLIKACJI: Bardzo dokładnie mieszaj produkt przez 2 minuty. Podczas mieszania z opakowania musi wydobywać się dźwięk poruszającej się kulki, umożliwiającej jednolite mieszanie wszystkich składników produktu. […]