Sea-Line proponuje Państwu schematy napraw i pielęgnacji łodzi. Przy każdym z przedstawionych rozwiązań warto pamiętać o warunkach w jakich należy przeprowadzać remont, o sposobie przygotowania powierzchni, a także o tym jak przechowywać i przygotować produkty.
Miejsce pracy: jeśli wykonujesz prace w pomieszczeniach zamkniętych zadbaj o odpowiednią wentylację i przewiewność pomieszczenia. Kiedy prace wykonywane są na zewnątrz, unikaj bezpośredniego nasłonecznienia powierzchni na których pracujesz.
Temperatura: idealną temperaturą do prac jest przedział 18 – 23°C. Aplikacja w niskich temperaturach powoduje znaczne wydłużenie się czasu utwardzania. Dla większości materiałów szkutniczych minimalna temperatura to 10°C. Spadek temperatury poniżej 5°C podczas aplikacji lub podczas utwardzania się nałożonych farb czy szpachli, może spowodować nieprawidłowy lub nawet całkowity brak utwardzenia się produktu. Z kolei znacznie wyższe temperatury otoczenia mogą powodować powstawanie wad oraz defektów powierzchni.
Wilgotność: maksymalna wilgotność powietrza nie powinna być wyższa niż 75%. Kategorycznie należy unikać opadów deszczu czy osadzania się mgły na nieutwardzone lub niedoschnięte powłoki lakiernicze czy szpachlówki.
Zacznij od dokładnego umycia całego elementu. Wykorzystując myjkę wysokociśnieniową możesz już na tym etapie prac usunąć z powierzchni uszkodzone stare powłoki lakiernicze czy luźno związane, odpadające fragmenty podłoża. Oczyszczenie powierzchni z zanieczyszczeń jak piasek czy drobne kamienie, to warunek przystąpienia do prac szlifierskich.
Dobierz papiery ścierne według wskazówki :
RODZAJ PODŁOŻA | SZLIFOWANIE NA SUCHO | SZLIFOWANIE NA MOKRO |
---|---|---|
PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI DO MALOWANIA / NAPRAWY | ||
Uszkodzenia na powierzchni | P60÷P180 | NIE STOSOWAĆ |
Drewno | P60÷P180 | NIE STOSOWAĆ |
Stal oraz stal nierdzewna | P60÷P180 | NIE STOSOWAĆ |
Aluminium | P60÷P180 | NIE STOSOWAĆ |
Żelkot (laminaty) | P120÷P240 | P320÷P400 |
Powierzchnie malowane lub lakierowane | P120÷P240 | P320÷P400 |
Farby przeciwporostowe | NIE STOSOWAĆ | P120÷P240 |
POWIERZCHNIA | SZLIFOWEANIE ZASADNICZE / SZLIFOWANIE MIĘDZYWARSTOWE | |
Szpachlówki | P120÷P240 | NIE ZALECANE |
Podkłady | P180÷P240 | P360÷P600 |
Farby i lakiery | P320÷P400 | P360÷P600 |
Przygotowanie do polerowania | P600÷P2000 | P1200÷P3000 |
Gradacja papieru ściernego jest wskazówką i zależy od stanu powierzchni oraz występujących na niej uszkodzeń, zastosowanej techniki szlifierskiej, typu zastosowanej maszyny szlifierskiej czy jakości papieru ściernego.
W trakcie szlifowania do wartości P800 podwajaj gradację, tzn. jeśli zaczynasz od P60 przejdź w kolejnym etapie do P120, w kolejnym do P240 itd.
Szlifowanie papierami o gradacji powyżej P800 zwiększaj o około połowę wartości, np. P800 x 1,5 = P1200, następnie P1200 x 1,5 = P2000, itd.
Używaj maszyny szlifierskiej lub klocka szlifierskiego. Szlifuj wykonując prostopadłe ruchy, tworzące na powierzchni znak X. Wszystkie prace szlifierskie należy wykonać bardzo starannie, gdyż decydują one o finalnym efekcie remontu.
Kończąc szlifowanie usuń z powierzchni pył szlifierski oraz umyj powierzchnie zmywaczem Cleaner Sea-Line, który usunie również tłuszcze, oleje, sole oraz silikon.
Podstawowym problemem z którym borykamy się przed rozpoczęciem remontu jest określenie zapotrzebowania na materiały lakiernicze. Warto skorzystać z kalkulatora SEA-LINE dla systemów dwukomponentowych, dostępnego TUTAJ. Kalkulator pozwala w szybki i prosty sposób obliczyć przybliżoną powierzchnię przeznaczoną do remontu, równocześnie podając z dużą dokładnością ilość materiałów niezbędnych do przeprowadzenia remontu w wybranym systemie
Zapotrzebowanie możemy również ustalić samodzielnie sprawdzając w kartach produktu wydajność poszczególnych farb, zalecaną grubość warstwy oraz obliczając powierzchnię jaką planujemy malować.
Sprawdzając dane w kartach spotkamy się terminami:
Aby obliczyć powierzchnię dna łodzi pomocny będzie wzór, którego wynik to teoretyczna wielkość powierzchni w m2:
L*(B+D)*k= m2
Gdzie:
Dane podajemy w metrach a współczynnik k wynosi dla:
Należy stosować grubości warstw polecane w kartach technicznych TDS lub instrukcjach Sea-Line. Grubość warstwy farby ma wpływ na ochronę powierzchni przed rozwojem korozji, osmozy czy na prawidłowe działaniem powłoki przeciwporostowej, a także na estetykę farb nawierzchniowych.
Zanim użyjesz produktów sprawdź ich termin produkcji oraz czas przydatności do użycia.Produkty chemiczne takie jak farby, szpachlówki czy pasty polerskie należy właściwie przechowywać i nie narażać na kontakt z wilgocią, przegrzanie lub przemrożenie.
Część produktów przeznaczonych do remontu łodzi to produkty dwukomponentowe. Te produkty wymagają przed użyciem wymieszania w odpowiednich proporcjach. Dla proporcji objętościowej jednostką są litry, natomiast dla proporcji wagowej jednostką są kilogramy. Obie wartości są podane w kartach technicznych. Przystępując do pracy z produktami dwukomponentowymi:
Aplikacja produktów źle wymieszanych, przygotowanych według nieprawidłowej proporcji spowoduje niepełne lub nieprawidłowe utwardzenie się wymagające mechanicznego usunięcia ich z powierzchni i konieczność wykonanie naprawy ponownie.
Dane zawarte w niniejszym katalogu i poradniku zostały sporządzone w celach informacyjnych. Podane parametry są orientacyjne dla stałej temperatury 20°C oraz profesjonalnych warunków. Właściwy czas może być krótszy lub dłuższy i zależy między innymi od takich czynników jak: zmiana temperatury, grubość powłoki, wilgotność powietrza, wentylacja.
Nie możemy ponosić odpowiedzialności za rezultaty działań użytkowników, nad którymi nie mamy kontroli. Odpowiedzialnością użytkownika jest wykonanie próby kontrolnej i określenie przydatności produktu do konkretnych, indywidualnych zastosowań. Marka Sea-Line nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie szkody, bądź straty zysków związane z niewłaściwym zastosowaniem produktów. Nie ponosimy również odpowiedzialności za końcowe efekty przy niewłaściwym przechowywaniu lub niewłaściwym użytkowaniu naszych wyrobów oraz za pracę niezgodną ze sztuką dobrego rzemiosła.
Dobre Praktyki Lakiernika – przygotowanie powierzchni do malowania Poprawne przygotowanie powierzchni jest kluczem do osiągnięcia zachwycającego efektu, jaki oferują profesjonalne farby nawierzchniowe używane w branży jachtowej. Zebraliśmy informacje na temat najlepszych praktyk przygotowania powierzchni do malowania, opracowane przez doświadczonych aplikatorów, lakierników oraz najlepsze stocznie w Polsce i na świecie. 12 Kroków na Idealne Przygotowanie Powierzchni […]
Samopolerujaca farba antyporostowa Farba antyporostowa Sea-Line jest łatwa w aplikacji, dostosowana na wody słone i słodkie, przeznaczona do stosowania na kadłubach stalowych, drewnianych i z laminatu. Charakteryzuje się szybkim czasem schnięcia. Nie należy używać do aluminium. Sposób aplikacji: Ręcznie: pędzel wałek Natrysk: natrysk bezpowietrzny Rozcieńczanie W przypadku konieczności rozcieńczenia farby przeciwporostowej zaleca się maksymalne rozcieńczenie […]
EPOXY PRIMER SPRAY (2K) to 2-składnikowy podkład epoksydowy o wielofunkcyjnym zastosowaniu. Oferowany w aerozolu (technologia Spray Max), umożliwia dokonanie profesjonalnej aplikacji natryskowej bez posiadania kompresora i pistoletu lakierniczego. INSTRUKCJA APLIKACJI: Bardzo dokładnie mieszaj produkt przez 2 minuty. Podczas mieszania z opakowania musi wydobywać się dźwięk poruszającej się kulki, umożliwiającej jednolite mieszanie wszystkich składników produktu. […]