Naprawa uszkodzeń laminatu

Farby jachtowe

NAPRAWA USZKODZEŃ LAMINATU

ZASTOSOWANIE:
Wykonanie naprawy uszkodzenia poszycia kadłuba lub innych elementów wykonanych z laminatu.

System stosujemy na:

  • żelkot
  • laminat poliestrowy oraz epoksydowy

Produkty potrzebne podczas naprawy:

  • żywica epoksydowa Sea-Line
  • żywica poliestrowa Sea-Line (opcjonalnie na laminaty poliestrowe)
  • szpachlówka epoksydowa Sea-Line z włóknem szklanym (opcjonalnie poliestrowa z włóknem szklanym)
  • mata lub tkanina szklana

KROK 1 – PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI:

1. Powierzchnię oczyść z zanieczyszczeń używając Cleaner Sea-Line.

2. Za pomocą taśmy lakierniczej odznacz linię dla wykonywanych prac szlifierskich.

3. Z miejsca naprawy usuń cały uszkodzony, naruszony oraz rozwarstwiony laminatu, użyj: szlifierki kątowej, tarczy listkowej, ostrego dłuta bądź wyrzynarki.

4. Wykonaj ukosowanie / fazowanie uszkodzonego miejsce, tworzące kształt rozwartej litery V.

  • fazowanie wykonujemy na powierzchni, do której mamy łatwiejszy dostęp.
  • wykonując fazowanie stosuj jak największy współczynnik skosu.

Zaleca się wykonywanie ukosowania o minimalnym współczynniku x 10 (jeżeli to możliwe), czyli 5mm grubości laminatu to promień 50mm od krawędzi.

5. Zmatuj ostatecznie powierzchnię, użyj papier ścierny o gradacji P40-P100. W przypadku gdy prace naprawcze wykonywane będą dwustronnie (montaż płyty podtrzymującej laminat), szlifowanie należy przeprowadzić z każdej strony laminatu.

6. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego, ponownie odtłuść miejsce naprawy, użyj Cleaner Sea-Line.

KROK 2 – MONTAŻ PŁYTY WSTĘPNIE ZAŚLEPIAJĄCEJ USZKODZENIE

Pomiń ten krok, jeżeli uszkodzenie jest niewielkie i nie wymaga montażu płyty podtrzymującej laminat w miejscu uszkodzenia.

Jeżeli uszkodzenie jest poważne i konieczne jest zamontowanie płyty podtrzymującej laminat, a nie masz dobrego dostępu do drugiej (wewnętrznej) strony, płytę podtrzymującą zamontuj na stałe. Płytę wykonaj z:

  • sklejki wodoodpornej zaimpregnowanej żywicą lub odpowiednim lakierem wodoodpornym
  • płytki lub przygotowanego wcześniej, gotowego do wklejenia elementu wielopłaszczyznowego z laminatu

Montaż płyty podtrzymującej laminat:

1. Płyta podtrzymująca powinna być większa o około 2 cm z każdej strony od uszkodzenia oraz powinna posiadać dwa otwory, w których montujemy linkę lub drut pozwalający docisną płytę do miejsca uszkodzenia.

2. W miejscu uszkodzenia wykonaj nacięcie umożliwiające montaż (przełożenie na drugą stroną uszkodzenia) płyty podtrzymującej laminat.

3. Wykonaj przymiarkę montażową płyty i ponownie wyciągnij ją z miejsca uszkodzenia.

4. Przed montażem płyta powinna zostać oszlifowana, użyj papieru ściernego o gradacji P40-P100.

5. Na krawędzie płyty montażowej nałóż odpowiednią ilość szpachlówki epoksydowej z włóknem szklanym i ponownie umieść w miejscu uszkodzenia.

6. Przez zamontowaną linkę lub drut przełóż odpowiedniej długości bolec i dociągnij płytę podtrzymującą laminat do powierzchni. Podczas dociskania nadmiar szpachlówki powinien zostać wyciśnięty na zewnątrz.

7. Wyrównaj / usuń z krawędzi połączenia płyty i miejsca uszkodzenia nadmiar wyciśniętej szpachlówki.

8. Całość pozostaw do pełnego utwardzenia się i uzyskania trwałego sklejenia płyty z uszkodzoną powierzchnią.

9. Usuń linkę lub drut montażowy dociskający płytę do laminatu.

10. Zmatuj ostatecznie powierzchnię, użyj papieru ściernego o gradacji P40-P100.

11. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego, ponownie odtłuść miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.

Montaż płyty zaślepiającej – instrukcja oraz foto

KROK 3 – LAMINOWANIE

1. Odpowiednio do rozmiaru uszkodzenia przygotuj materiał szklany (tkanina lub matę), zaczynając od najmniejszej „łaty” przez kolejne, przechodząc do ostatniej o największym wymiarze.

2. Przygotowany do laminowania materiał szklany ułóż w kolejności do laminowania, tak by później nie pomylić kolejności nakładania podczas wypełniania miejsca uszkodzenia.

3. Przygotuj odpowiednią ilość żywicy, nie przekraczaj zalecanych proporcji utwardzacza. Nieodpowiednia ilość utwardzacza może powodować nieprawidłowe utwardzenie i osłabić miejsce naprawy.

4. Nanieś pędzlem żywicę na całe miejsce naprawy.

5. Nałóż przygotowaną pierwszą łatę maty lub tkaniny, dociśnij ją do powierzchni pędzlem lub wałkiem przesączając ją całkowicie żywicą. Prawidłowe przesączenie żywicą powoduję zmianę barwy maty lub tkaniny.

6. Podczas jednego etapu naprawy można nakładać kilka warstw jednocześnie po sobie, każdą bardzo dokładnie przesączając żywicą. Jeżeli w trakcie nakładania nastąpiło utwardzenie się żywicy, kolejną warstwę zaleca się nakładać dopiero po przeszlifowaniu i odtłuszczeniu miejsca naprawy.

7. Laminowanie wykonuj do momentu wypełnienia całego miejsca uszkodzenia żywicą z materiałem szklanym z delikatnym naddatkiem umożliwiającym miejsce naprawy.

KROK 4 – DALSZE PRACE

1. Po całkowitym utwardzeniu się żywic, oszlifuj cała powierzchnię. Do szlifowania użyj papieru ściernego o gradacji P80-P120.

2. Wyrównaj powierzchnię używając odpowiedniej szpachlówki.

3. Powierzchnię pomaluj odpowiednim systemem lakierniczym

4. Korzystając podczas naprawy z żywic poliestrowych, nad linia wody do wyrównania i zabezpieczenia powierzchni można użyć szpachlówki żelkotowej DRY FAST.


NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE / PAMIĘTAJ:

1. Kontroluj zużycie produktów. Pamiętaj o odpowiedniej proporcji wagowej wypełnienia szklanego dla 1 kg żywicy.

2. Odpowiednie, kolejne nakładanie materiału mniejszego na większy, w połączeniu z wcześniej przygotowaną skośną powierzchnią, pozwoli uniknąć powstania nadmiaru wypełnienia w postaci bąbla czy obwoluty, koniecznego do zeszlifowania w następnym etapie obróbki.

3. Jeśli używamy tkaniny rowingowej, nakładamy ją krzyżując podczas układania kolejną warstwę osnowy (przebieg włókien), pod kątem 45° do wcześniejszej nałożonej warstwy.

4. Zalecana minimalna temperatura podczas wykonywania prac powinna być wyższa niż +15°C.

5. Nie zmieniaj proporcji składników. Zbyt duża lub zbyt mała ilość utwardzacza może spowodować niepełne lub nieprawidłowe utwardzenie.


PORADY

1. Aby uzyskać pełnowartościowy i odpowiednio mocny laminat należy do wypełnienia 1 kg żywicy użyć odpowiednio:

  • 0,5 kg maty szklanej proszkowej lub emulsyjnej
  • 1 kg tkaniny szklanej

2. Przyczepność żywicy epoksydowej do podłoża jest zdecydowanie wyższa od żywicy poliestrowej. Właściwości żywicy epoksydowej pozwalają wykonywać nią naprawy laminatu poliestrowo- szklanego (LPS), natomiast „łata” z żywicy poliestrowej nie utrzyma się na powierzchni wykonanej z żywicy epoksydowej. Powierzchnia wykonana z żywicy epoksydowej jest odporna na działanie wody, sztywniejsza i odporniejsza na zginanie w porównaniu do żywicy poliestrowej. Element o tej samej grubości wykonany z żywicy poliestrowej będzie prawie dwa razy słabszy niż ten sam element wytworzony z żywicy epoksydowej. W celu uzyskania podobnych parametrów wytrzymałościowych należy zużyć dwukrotnie więcej żywicy poliestrowej w porównaniu do epoksydowej.

3. Zwróć uwagę na rodzaj używanej maty.W sprzedaży występują maty emulsyjne, do użycia tylko z żywicami poliestrowymi oraz maty proszkowe do żywic epoksydowych.Nie mogą one być stosowane wymiennie ze względu na rodzaj lepiszcza. Lepiszcze emulsyjne nie rozpuszcza się w żywicy epoksydowej i następuje penetracja wody wzdłuż włókien maty. Zastosowanie maty emulsyjnej z żywicą epoksydowych, pomimo właściwości żywicy zwiększy absorpcję wody do laminatu i przyspieszy powstanie osmozy.

4. Często przy prostym pęknięciu, gdy łatę nakładasz na „lewej” (wewnętrznej) stronie laminatu nie fazujesz i nie zabezpieczasz LPS od strony żelkotu.Przyjmując, że uszkodzone miejsce zostało już całkowicie zabezpieczone dzięki łacie wewnątrz.W efekcie zlikwidowałeś tylko przeciek wody do łodzi, a laminat jest nadal narażony na stałą penetrację wody przez krawędzie uszkodzenia na stronie prawej (zewnętrznej), a co za tym idzie szybsze postępowanie osmozy. Zawsze należy zabezpieczyć miejsce dwustronnie.


katalog Sea-Line

Więcej informacji o produktach Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij