Poprawne przygotowanie powierzchni jest kluczem do osiągnięcia zachwycającego efektu, jaki oferują profesjonalne farby nawierzchniowe używane w branży jachtowej. Zebraliśmy informacje na temat najlepszych praktyk przygotowania powierzchni do malowania, opracowane przez doświadczonych aplikatorów, lakierników oraz najlepsze stocznie w Polsce i na świecie.
Poniżej przedstawiamy 12 najlepszych praktyk przygotowania powierzchni do malowania. W niektórych przypadkach, nie wszystkie kroki będą konieczne, jednak podajemy kompletną listę wzorowego toku prac. Pomoże ona lakiernikom zminimalizować defekty oraz inne wady lakiernicze, takie jak wgłębienia, rybie oczy, kratery, pory, ślady po czyszczeniu, zamglenie, brak połysku czy ślady po taśmie. Przyczyną tych problemów może być zanieczyszczona powierzchnia, powietrze lub otoczenie pracy.
Stosując się do powyższych kroków, można zminimalizować ryzyko powstania wad lakierniczych i osiągnąć profesjonalne wykończenie powierzchni jachtu.
KROKI | OBSZAR I OPIS CZYNNOŚCI |
Wstępne czyszczenie (tylko w przypadku remontu) | |
1 | Krok pierwszy dotyczy tylko remontów i polega na ocenie stanu jednostki oraz przygotowaniu planu prac. Oceń powłoki z ceramiki. Jeżeli jest taka potrzeba usuń je. Oceń powłoki pod kątem kompatybilności chemicznej. Umyj silnym detergentem z ciepłą wodą powierzchnię przeznaczoną do remontu. Może to być na przykład Awlgrip Awlwash lub Sea-line C2 . |
Przygotowanie i czyszczenie | |
2 | Oczyść obszar roboczy, powierzchnię do malowania włącznie z rusztowaniem przy użyciu sprężonego powietrza i podciśnienia |
3 | Opcjonalnie umyj powierzchnię przy użyciu Super Cleaner (lub detergentu) z wodą |
4 | Opłucz powierzchnię używając czystej wody. |
5 | Osusz powierzchnię używając czystych, niestrzępiących się, suchych ścierek. Użycie sprężonego powietrza przy osuszaniu powierzchni, pomoże usunąć zamkniętą wilgoć oraz potencjalne uwięzione zanieczyszczenia. |
6 | Czyszczenie przy użyciu AWLGRIP SURFACE CLEANER T0340/International Wipe Down Solvent, metodą dwóch szmatek. |
Ochrona powierzchni łodzi | |
7 | Jeżeli używana jest powłoka antystatyczna, zasłoń powierzchnię do malowania folią. Bardzo ważne jest aby powierzchnia była całkowicie sucha przed zakrywaniem. Nie może być na niej pozostałości zmywaczy oraz wody. Folia na powierzchni powinna być tylko niezbędne minimum czasu |
8 | Usuń folię zaraz po aplikacji antystatyku. Najlepszą praktyka jest zrolowanie foli aby uniknąć nadmiernego zanieczyszczenia podczas usuwania go. Pamiętaj, usuwanie folii zgromadzi ładunki elektrostatyczne ? użycie czystej wody pomoże zredukować ten efekt |
Czyszczenie końcowe | |
9 | a) Jeżeli były stosowane powłoki antystatyczne na bazie wody albo plastikowe okrywy, przeprowadź dodatkowe mycie z użyciem czystej wody a następnie dokładnie osusz b) Użyj Awlgrip T0340/International Wipe Down Solvent 600, metodą dwóch szmatek ( aby usunąć możliwe zanieczyszczenia z plastiku)
|
10 | Opcjonalnie, gdzie jest to możliwe, Awlprep Surface Cleaner T0008 Alkohol, przetrzyj powierzchnię, pomoże on usunąć potencjalną wilgoć i/lub trudne zanieczyszczenia |
11 | Oczyścić powierzchnię ściereczką pyłochłonną oraz delikatnie sprężonym powietrzem (2-3 bar/30-45 psi) pozwoli to usunąć uwięziony pył (można użyć do tego pistolet antystatyczny) |
12 | Na zakończenie użyj ściereczki pyłochłonnej bezpośrednio przed aplikacją. |
Takie przygotowanie powierzchni daje poczucie pewności co do uzykania oczekiwanych rezultatów.
PODSTAWY WYKONYWANIA PRAC SZKUTNICZYCH Sea-Line proponuje Państwu schematy napraw i pielęgnacji łodzi. Przy każdym z przedstawionych rozwiązań warto pamiętać o warunkach w jakich należy przeprowadzać remont, o sposobie przygotowania powierzchni, a także o tym jak przechowywać i przygotować produkty. 1. WARUNKI APLIKACJI Miejsce pracy: jeśli wykonujesz prace w pomieszczeniach zamkniętych zadbaj o odpowiednią wentylację i […]
PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI podstawowy warunek przyczepności Siły adhezji mechanicznej odpowiadają za 75% siły przyczepności powłoki lakierniczej do podłoża. Ich wykorzystanie zależy w dużej mierze od przygotowania powierzchni. Przygotowanie powierzchni można podzielić na trzy etapy: oczyszczenie szlifowanie/ matowienie przygotowanie do prac lakierniczych W niniejszym artykule omówimy najważniejsze aspekty wykonania poszczególnych prac nad przygotowanie powierzchni w zależności od […]
Przyczepność farb Podstawowe zagadnienia przyczepności Jednym z problemów z jakim spotykamy się podczas wykonywania prac lakierniczych to uzyskanie prawidłowej przyczepność farb, podkładów, lakierów czy farb przeciwporostowych. W czym tkwi problem łuszczenia i odpadania farby po kilku tygodniach od malowania? Wyniki badań wskazują, że prawidłowa przyczepność nowych warstw powłok lakierniczych do podłoża, możliwa jest wyłącznie w […]