Jak dbać o jacht nad linią wody?
Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące pielęgnacji oraz tego jak dbać o jacht nad linią wody. Podpowiadamy, jakich narzędzi i środków chemicznych można użyć do czyszczenia, jak przywrócić blask powierzchniom, które uległy kredowaniu lub straciły kolor, oraz jak zabezpieczyć powierzchnię, aby efekt utrzymywał się dłużej.
Usuwanie brudu i zacieków
Zaczynamy od dokładnego spłukania jachtu czystą wodą, aby usunąć ziarna piasku i inne drobinki, które mogłyby zarysować powierzchnię podczas właściwego mycia. Fachowcy nie zalecają stosowania kuchennych i łazienkowych środków czystości, gdyż domowa chemia może zawierać składniki zbyt ostre lub ścierne, które mogą uszkodzić żelkot, na przykład przez usunięcie powłoki ochronnej. Wyjątkiem może być ocet spirytusowy, który dodany do wody ułatwi usuwanie zacieków z soli morskiej. Po użyciu octu powierzchnię należy umyć preparatem przeznaczonym do jachtów, a następnie spłukać czystą słodką wodą.
Środki, które nie są przeznaczone do mycia i zabezpieczania powłok żelkotowych lub lakierowanych, mogą nie tylko zarysować burty, ale też wywołać odbarwienia lub żółte plamy na białych powierzchniach. Warto także stosować chemię zgodnie z jej przeznaczeniem. Na przykład, preparaty do czyszczenia teaku często zawierają środki żrące, które mogą odbarwiać lakier. Będą świetne na teak, ale nie nadają się do użycia na laminatach i lakierach.
Do mycia żelkotu oraz wszystkich powierzchni z tworzyw sztucznych sprawdzi się wydajny koncentrat Sea-Line C2, który można użyć do mycia burt, pokładów z laminatu, pontonów i odbijaczy. Na powierzchnie lakierowane polecamy koncentrat Awlwash 2.0, produkt zaprojektowany przez markę Awlgrip, najpopularniejszego na świecie producenta lakierów premium przeznaczonych m.in. do superjachtów. Do mycia używamy delikatnych szczotek, bezszwowych ściereczek, miękkich gąbek, myjek z bawełny lub mikrofibry. Przydadzą się teleskopowe uchwyty, które usprawnią pracę. Do czyszczenia nie należy używać materiałów ściernych ani twardych szczotek, ponieważ używanie materiałów ściernych skraca ogólną trwałość wykończenia.
Chemia czy polerowanie?
Powierzchnie wykonane z laminatu i pokryte żelkotem lub pomalowane dwukomponentową farbą poliuretanową są trwałe, jednak nawet takie materiały, stale narażane na promienie UV, wodę i sól, tracą połysk, głębię koloru, ulegają degradacji oraz płowieniu, a z czasem nawet kredowaniu. Zwłaszcza w przypadku ciemnych kolorów niedoskonałości są coraz bardziej widoczne po każdym kolejnym sezonie.
Zanim zdecydujemy się na kosztowne i czasochłonne malowanie, warto skorzystać z dwóch innych możliwości: użycie środków chemicznych lub naprawa mechaniczna. Pierwsza metoda pozwoli odzyskać ciemną barwę żelkotu i lakieru, zapewniając powierzchni ochronę. Odzyskanie koloru polega na aplikacji żelu Color Renovator, który głęboko penetruje podłoże, nasączając pigmenty i przywracając utracony kolor. Tworzy także warstwę ochronną, zatrzymując proces kredowania. Tej metody nie stosujemy na białych kolorach, ponieważ aktywacja jego pigmentów może spowodować przebarwienia.
Opcja druga to polerowanie, które można zastosować zarówno na jasnych, jak i ciemnych kolorach. Polerowanie przywróci kolor i blask w przypadku utraty koloru, kredowania i zmatowienia żelkotu oraz większości dwukomponentowych farb poliuretanowych. Polerowanie można zlecić fachowcom lub wykonać samodzielnie. Będziemy potrzebować czasu, szlifierki i maszyny polerskiej. Na dużych i twardych powierzchniach najlepiej sprawdzi się polerka rotacyjna z regulacją obrotów. Potrzebne będą również papiery ścierne, aplikator z mocowaniem oraz pasta. Polerowanie przyniesie zadowalające efekty tylko wtedy, gdy odpowiednio dobierzemy te trzy elementy.
Polerowanie
Zaczynamy od równomiernego przeszlifowania uprzednio umytej powierzchni. Sugerowane gradacje papierów znajdziecie w instrukcjach polerskich oraz w kartach technicznych produktów. Upraszczając, matowienie białych żelkotów możemy zakończyć na papier