Nieprawidłowo usunięty odcisk palca pozostawiony podczas szlifowania czy też kropla potu, która spłynie z czoła na remontowaną powierzchnię podczas wykonywania prac to zanieczyszczenia, które mogą zniszczyć efekt końcowy i całą naszą pracę włożoną w naprawę i lakierowanie. Jakich preparatów użyć, aby skutecznie odtłuścić powierzchnię i wyeliminować ryzyko wad lakierniczych?
Wady lakiernicze, które ujawniają się w końcowym etapie pracy, mogą być spowodowane błędami popełnionymi w fazie przygotowań. Jednym z takich błędów jest złe oczyszczenie powierzchni. Użycie specjalistycznych środków odłuszczających, pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek w postaci oczek i kraterów na lakierowanych miejscach. W niniejszym artykule skupimy się na wyjaśnieniu różnic oraz przeznaczeniu różnych typów produktów używanych do mycia i odtłuszczania podczas remontu.
Zwyczajowo, każdy do mycia powierzchni przed malowaniem używa: rozcieńczalników, rozpuszczalników lub Cleaner czyli zmywacz. W rzeczywistości nazwa każdego z preparatów zawiera w sobie określenie właściwego przeznaczenie.
Rozcieńczalniki są to specjalne mieszaniny rozpuszczalników lub rozpuszczalników i rozcieńczaczy, przeznaczone głownie do stosowania jako jeden ze składników farb i lakierów. Każdy rozcieńczalnik ma inny skład chemiczny i został stworzony do konkretnego rodzaju farb (poliuretan, epoksyd, etc.) ale także sposobu jego aplikacji. W numerze Jacht-Market z dnia 28 lutego 2013 szeroko opisywaliśmy jaki wpływ na powierzchnię lakierowaną ma rozcieńczalnik, jej trwałość oraz jakość wykonania powłoki lakierniczej.
Rozpuszczalniki to substancje chemiczne, które służą do rozpuszczania, czasami do rozcieńczania innych substancji i materiałów. Rozpuszczalnik to składnik roztworu, znajdujący się w dominującej ilości w substancji ale również ciecz powodująca rozpuszczanie innych substancji lub ciał. Odpowiedni skład chemiczny pozwala stosować je (zgodnie z przeznaczeniem) do wyrobów chlorokauczukowych, olejnych, ftalowych, chemoutwardzalnych czy klejów.
Cleaner czyli zmywacz to rodzaj rozpuszczalnika o typowo specjalistycznym zastosowaniu. Służą do szybkiego oczyszczania powierzchni z olejów, tłuszczu, silikonu, smoły, produktów utleniania materiału podłoża czy soli. Wykorzystuje się je w każdej technologii malowania (natrysku, zanurzaniu, ultradźwiękach, etc.), jako najbardziej uniwersalną i bezpieczną metodę przygotowania powierzchni.
Specjalny rodzaj zmywacza, powszechnie zwany „remover” służy do usuwania starych powłok lakierniczych.
Pomimo iż wyżej wymienione rodzaje produktów posiadają zbliżone właściwości to nie każdy rozpuszczalnik czy rozcieńczalnik będzie dobrym zmywaczem. Chociaż rozpuszczalniki zawsze będą posiadać właściwości rozpuszczania cieczy lub ciała stałego, nie będą jednak działać na pełne spektrum zanieczyszczeń mogących pojawić się na przygotowywanym do lakierowania elemencie. Nie należy stosować rozpuszczalników czy rozcieńczalników wymiennie ze zmywaczami, zwłaszcza w przypadku przygotowań do lakierowania lub do mycia międzyoperacyjnego. Niektóre rozpuszczalniki i rozcieńczalniki mogą zniszczyć wcześniej aplikowane powłoki lakiernicze czy kleje, a także folie i tworzywa sztuczne. Na przykład bardzo popularny aceton jest silnym rozpuszczalnikiem organicznym, mogącym usuwać nawet nagar silnikowy. Niestety użycie go jako zmywacza może spowodować uszkodzenie zarówno wcześniejszych jak i nakładanych po jego użyciu powłok lakierniczych. Zmywacze z niewiadomego pochodzenia mogą być na tyle agresywne, że spowodują uszkodzenie powierzchni. Przed zastosowaniem każdego produktu, warto sprawdzić jak zachowa się podłoże po jego naniesieniu.
Optymalnie dobrane komponenty w profesjonalnych zmywaczach, gwarantują szybkie oczyszczenie oraz odtłuszczenie powierzchni przygotowywanej do lakierowania. Zastosowanie zmywaczy oznacza prawidłowo oczyszczoną powierzchnię, lepszą przyczepność kolejnych warstw lakierniczych oraz eliminację prawdopodobieństwa skaz na powierzchni finalnej. Zalecane jest używanie zmywaczy już podczas pierwszych prac przygotowawczych, przed rozpoczęciem oraz w trakcie szlifowania powierzchni.
Ważne jest nie tylko stosowanie właściwego produktu, ale również sposób jego użycia. Żadne produkty płynne nie usuwają tłuszczu czy silikonu samoczynnie. Działanie zmywacza polega na rozpuszczeniu wszystkich możliwych zanieczyszczeń. Dopiero mechaniczne zebranie za pomocą ręcznika lub szmatki rozpuszczonych zanieczyszczeń pozostawia powierzchnię czystą. Każda powierzchnia powinna zostać umyta dwukrotnie, najlepiej za pomocą metody ?dwóch ręczników?. W warsztatach lakierniczych używane są dodatkowo profesjonalne dozowniki do aplikacji zmywacza. W warunkach domowych możemy nabyć amatorski dozownik lub zmywacz przelać do atomizera na przykład po płynie do mycia okien. Warto zwrócić uwagę na materiał z jakiego jest wykonany atomizer i zawsze po skończonej pracy natychmiast ponownie przelać go do opakowania głównego. Dzięki zastosowaniu dozownika/atomizera, możemy bardzo dokładnie nanieść zmywacz na całą powierzchnię przeznaczoną do mycia. Wykorzystując pierwszy ręcznik (zalecamy czyściwo celulozowe), przecieramy powierzchnię zbierając wszystkie zanieczyszczenia na mokro. Następnie drugim ?czystym? ręcznikiem, wycieramy całość do sucha zanim zmywacz odparuje. Nie należy spryskiwać zbyt dużej powierzchni, a jedynie taką, którą możemy wytrzeć przed odparowaniem zmywacza. Dobrej jakości zmywacze, jak na przykład Cleaner czyli zmywacz Sea-Line, charakteryzują się czasem odparowania dostosowanym do możliwie najlepszego wykorzystania naniesionego środka czyszczącego.
W przypadku mycia za pomocą szmatki nasączonej zmywaczem, zużycie środka będzie zdecydowanie większe, przede wszystkim ze względu na konieczność dokładnego jej przesączenia. Również i efektywność usuwania zanieczyszczeń będzie zdecydowanie niższa, gdyż szmatka będzie coraz bardziej zabrudzona zanieczyszczeniami zebranymi z powierzchni. Często popełnianym błędem podczas takiego sposobu mycia, jest stałe używanie jednej, nasączonej ale zabrudzonej już szmatki, powodujące rozcieranie zanieczyszczeń na większą powierzchnię, a nie ich usuwanie.
Alternatywę dla chemii przemysłowej stanowią środki odtłuszczające na bazie wody. Jednakże środki tego typu skutecznie sprawdzają się podczas mycia w tunelach myjących, strumieniach wielokierunkowych oraz przy zastosowaniu maszyn do podnoszenia i opuszczania w tunelach wielokąpielowych jako środek płuczący. Zmywaczy wodnych nie należy stosować na szpachlówki poliestrowe, chłoną one bowiem wilgoć i wodę, czas pełnego odparowania wody zdecydowanie wydłuża proces naprawy.
Podczas wykonywania wszystkich prac lakierniczych, także korzystając z rozcieńczalników, rozpuszczalników czy zmywaczy, bezwzględnie pamiętajmy o własnym bezpieczeństwie. Produkty które wykorzystujemy są łatwopalne, łatwo wnikają do krwioobiegu przez nieosłoniętą skórę, opary mogą powodować mdłości, zawroty głowy, omdlenia, zatrucia. Zbyt długa ekspozycja na składniki chemiczne (jak Aceton, Toluen, etc.) to także nieodwracalne skutki zdrowotne. Podczas prac lakierniczych bezwzględnie powinniśmy stosować okulary, rękawiczki, odzież i maseczki ochronne.
Dobre Praktyki Lakiernika – przygotowanie powierzchni do malowania Poprawne przygotowanie powierzchni jest kluczem do osiągnięcia zachwycającego efektu, jaki oferują profesjonalne farby nawierzchniowe używane w branży jachtowej. Zebraliśmy informacje na temat najlepszych praktyk przygotowania powierzchni do malowania, opracowane przez doświadczonych aplikatorów, lakierników oraz najlepsze stocznie w Polsce i na świecie. 12 Kroków na Idealne Przygotowanie Powierzchni […]
Samopolerujaca farba antyporostowa Farba antyporostowa Sea-Line jest łatwa w aplikacji, dostosowana na wody słone i słodkie, przeznaczona do stosowania na kadłubach stalowych, drewnianych i z laminatu. Charakteryzuje się szybkim czasem schnięcia. Nie należy używać do aluminium. Sposób aplikacji: Ręcznie: pędzel wałek Natrysk: natrysk bezpowietrzny Rozcieńczanie W przypadku konieczności rozcieńczenia farby przeciwporostowej zaleca się maksymalne rozcieńczenie […]
EPOXY PRIMER SPRAY (2K) to 2-składnikowy podkład epoksydowy o wielofunkcyjnym zastosowaniu. Oferowany w aerozolu (technologia Spray Max), umożliwia dokonanie profesjonalnej aplikacji natryskowej bez posiadania kompresora i pistoletu lakierniczego. INSTRUKCJA APLIKACJI: Bardzo dokładnie mieszaj produkt przez 2 minuty. Podczas mieszania z opakowania musi wydobywać się dźwięk poruszającej się kulki, umożliwiającej jednolite mieszanie wszystkich składników produktu. […]