Łatanie dziur czyli laminowanie

Prace bosmańskie
Łatanie dziur czyli laminowanie

Łatanie dziur czyli laminowanie wymaga podjęcia decyzji o wyborze odpowiedniego rodzaju żywicy. Możemy skorzystać z żywic poliestrowych lub epoksydowych. Za zastosowaniem Zestawu reperacyjnego poliestrowego Sea-Line przemawia niska cena, łatwość i szybkość użycia, pamiętamy jednak o mniejszej wytrzymałości takiej naprawy. Zestawem tym naprawiamy prosty i nieobciążony pod względem konstrukcyjnym element, jednak nie stosujemy go do napraw poniżej linii wodnej. Poniżej linii wody lub gdy uszkodzenie jest zdecydowanie poważniejsze, zawsze wybieramy Zestaw reperacyjny epoksydowy Sea-Line.  Wykorzystując epoksydowy zestaw, otrzymamy powierzchnię o większej odporności  mechanicznej oraz ze względu na właściwości żywicy lepsze zabezpieczenie przez niekorzystnym działaniem wody.

Starannie przygotowujemy powierzchnię do przeprowadzenia naprawy:

laminowanie Sea-Line

laminowanie sea-Line 1

 

 

 

 

 

 

 

 Starannie przygotowujemy powierzchnię do przeprowadzenia naprawy:

  • usuwamy  cały uszkodzony materiał.
  • fazujemy / ukosujemy uszkodzone miejsce, stosujemy współczynnik skosu minimum x 10, czyli 5mm grubości laminatu to faza o promieniu 50mm od krawędzi (jeżeli jest to możliwe).
  • wykończamy papierem ściernym / szorstkujemy, stosujemy papier gruboziarnisty np. P40-P100 w celu uzyskania szorstkiej powierzchni o lepszej przyczepności dla żywic.
  • odtłuszczamy powierzchnię, używamy zmywacza Cleaner Sea-Line, oczyści i odtłuści powierzchnię.

Prawidłowe przygotowanie powierzchni jest niezbędne, ponieważ dzięki niemu „łata” będzie prawidłowo i mocno przylegać do miejsca uszkodzenia.

Naprawiając większe uszkodzenia lub gdy nie mamy dostępu do obu stron laminatu, posługujemy się elementem zaślepiającym (wykonanie zaślepki), który będzie podstawą, na której oprzemy materiał do naprawy. Gdy podstawy nie będziemy demontować z miejsca naprawy, wykonamy ją z:

  • sklejki wodoodpornej zaimpregnowanej żywicą lub odpowiednim lakierem wodoodpornym.
  • płytki wykonanej z materiału użytego do naprawy.
  • gotowym do wklejenia elementem wielopłaszczyznowym, przygotowanym wcześniej na jednorazowej formie.

Umieszczenie zaślepki w miejscu uszkodzenia

Po umieszczeniu specjalnie przygotowanej podstawy pod naprawę wewnątrz (jeżeli nie mamy swobodnego dostępu do każdej strony miejsca naprawy), przyciągamy ją za pomocą sznurka i przyklejamy do wewnętrznej strony laminatu (za dziurą) za pomocą Szpachlówki Epoksydowej Uniwersalnej Sea-Line. Uzyskamy w ten sposób  konstrukcję nośną będącą podstawą do dalszej naprawy.

Odpowiednio do rozmiaru uszkodzenia docinamy materiał szklany

laminowanie Sea-Line2Odpowiednio do rozmiaru uszkodzenia docinamy materiał szklany, zaczynając od najmniejszej przez kolejne warstwy, przechodząc do ostatniej największej. Układamy je w kolejności do laminowania, tak by później ich nie pomylić.  Odpowiednie, kolejne nakładanie materiału mniejszego na większy, w połączeniu z wcześniej przygotowaną skośną powierzchnią, pozwoli uniknąć nadmiaru wypełnienia w postaci bąbla czy obwoluty, koniecznego do zeszlifowania w następnym etapie obróbki. Jeśli używamy tkaniny rowingowej, nakładamy ją krzyżując podczas układania kolejną warstwę osnowy (przebieg włókien), pod kątem 45° do wcześniejszej nałożonej warstwy. Dzięki takiemu nałożeniu, uzyskamy promieniste rozmieszczenie włókien, a tak ukierunkowana tkanina przenosi większe obciążenia.

 


Katalog Sea-Line


  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij