Malowanie motorówki czyli fotoreportaż z prac lakierniczych prototypu stalowej jednostki farbami Sea-Line.
Przed przystąpieniem do prac lakierniczych powierzchnie stalowe zostały wypiaskowane, a spawy wygładzone szlifierką. Całą jednostkę oczyszczono oraz bardzo dokładnie umyto przy pomocy Cleaner / Zmywacz Sea-Line.
W pierwszym etapie prac lakierniczych, powierzchnię zabezpieczono podkładem epoksydowym antykorozyjnym 4:1 Sea-Line. Podkład aplikowano natryskowo w trzech warstwach o łącznej grubości 240 qm. Taka grubość gwarantuje odpowiednie zabezpieczenie powierzchni stalowej oraz aluminiowej przed powstawaniem oraz ewentualnym rozwojem korozji pod powłoką lakierniczą.
W celu uzyskania odpowiedniej tiksotropii, rozlewności, farby poliuretanowe oraz podkłady epoksydowe Sea-Line wymagają uzupełnienia mieszaniny dedykowanymi rozcieńczalnikami. Szczegółowe informacje znajdują się w kartach technicznych. Karty można pobrać na stronie sea-line.eu.
Aplikowany na jednostce antykorozyjny podkład epoksydowy 4:1 został zmieszany z 35% rozcieńczalnika do systemów epoksydowych Sea-Line.
W kolejnym etapie zmatowiono utwardzony podkład antykorozyjny i nałożono warstwę podkładu Lightprimer 5:1 Sea-Line z rozcieńczeniem 40%. Podkład Lightprimer 5:1 zagwarantował doskonale wyrównaną powierzchnię dla aplikacji farb poliuretanowych.
Burty, pokład oraz kokpit pokryły dwie warstwy farby poliuretanowej Sea-Line w kolorze szarym (RAL 7000). Aplikacja natryskowa farby poliuretanowej z dedykowanym rozcieńczalnikiem do natrysku (45% rozcieńczalnika) pozwoliła uzyskać odpowiednią tiksotropię, rozlewność oraz lustrzany połysk na powierzchni.
Kolejny dzień prac poświęcono to malowanie farbami antyporostowymi. Przed rozpoczęciem aplikacji ponownie umyto powierzchnię pod linią wody wykorzystując Cleaner / Zmywacz Sea-Line. Dno otrzymało dwie warstwy antyfoulingu ALU PLUS Sea-Line w kolorze białym, nie zawierającego tlenków miedzi. Zastosowane w farbie biocydy nie powodują zmiany koloru w trakcie eksploatacji jednostki czyli niepożądanej zmianie barwy. Farba antyporostowa ALU PLUS może być również stosowana na aluminium, będąc jednocześnie do 30% skuteczniejszą w ochronie jednostek przed porastaniem (w porównaniu do klasycznych farb antyporostowych zawierających tlenki miedzi).
Po tygodniu prace lakiernicze zostały ukończone, a prototyp jednostki stalowej był gotowy do montażu silnika oraz wyposażenia. W tym czasie nastąpiło pełne utwardzenie podkładów epoksydowych a farba poliuretanowa w ostatnim dniu została także dodatkowo wypolerowana systemem polerskim Sea-Line, uzyskując idealny połysk. Powierzchnia burt i pokładów została również zabezpieczona woskiem ochronnym S4.
Zabezpieczenie antykorozyjne oraz nowy image jednostki uzyskano wykorzystując materiały lakiernicze Sea-Line.