Malujemy podkładem

Farby jachtowe

Malujemy podkładem

Malujemy podkładem, jednak przed rozpoczęciem prac musimy odpowiednio przygotować powierzchnię. Przygotowanie powierzchni rozpoczynamy od jej szlifowanie w celu usunięcia starych powłok lakierniczych, lub nadania odpowiedniej szorstkości by stosowane farby osiągnęły odpowiednią przyczepność do podłoża. Zaczynamy od papierów o niskim oznaczeniu granulacji, w prawidłowym prawidlowa granulacja papierudoborze pomoże tabela gradacji papierów ściernych. Podczas szlifowania pamiętamy, aby gradację papieru zmieniać o ok. x 2, czyli po papierze P120 stosujemy papier P220. Jednak przy wyższych gradacjach stosujemy współczynnik zmiany ok. x 1,5, czyli po papierze P360 zastosujemy P500 (lub odpowiedni P1500 > P2500). Większość nierówności, niedoszlifowania lub skazy na nieodpowiednio przygotowanej powierzchni będzie widoczne na ostatniej warstwie lakieru.
Do malowania użyjemy pędzla lub wałka, jest to najpopularniejszy amatorski sposób, który przynosi nierzadko lepsze efekty niż metoda natryskowa wykonywana w sposób amatorski. Dzięki zaprojektowaniu przez Sea-Line specjalnego rodzaju rozcieńczalnika do tego typu pracy, uzyskamy powierzchnię o bardzo wysokiej jakości. Aby jednak powierzchnie były idealnie, do nanoszenia farb wykorzystamy:

stojak_sea-line

  • pędzle z miękkim , średnim lub długim włosiem.
  • wałki welurowe lub moherowe o krótkim runie.
  • nie wykorzystujemy wałków gąbkowych, gdyż mogą się rozpuścić.

Metoda natryskowa, najczęściej stosowana przez wyspecjalizowane warsztaty, wymaga odpowiednio przygotowanego miejsca do nakładania powłok lakierniczych. Pomieszczenie musi być odpowiednio wentylowane i oczyszczone z kurzu, który może osiąść na powierzchni. Posługiwanie się pistoletem lakierniczym wymaga również odpowiedniej techniki, by powierzchnia nie pokryła się zaciekami, mgiełką, zanieczyszczeniami lub „skórką pomarańcza”.

 

Przygotowaną, oszlifowaną powierzchnię oczyszczamy i odtłuszczamy za pomocą zmywacza Cleaner Sea-Line i nakładamy od 1 do 3 warstw farby podkładowej. W zależności od rodzaju materiału z którego jest wykonana nasza jednostka użyjemy odpowiedniego podkładu:

  • laminat poliestrowo-szklany (LPS/GFK)- Podkład Epoksydowy Lightprimer 5:1 Sea-Line
  • stal lub aluminium- Epoksydowy Podkład Antykorozyjny 4:1 Sea-Line
  • drewno- Epoksydowy Podkład Woodprimer 10:4 Sea-Line lub opcjonalnie rozcieńczonego Lakieru Poliuretanowy Bezbarwny Sea-Line,który spełni role podkładu. W przypadku drewna decydującym znaczeniem dla ilości nakładanych warstw jest chłonność podłoża. Większa ilość warstw, bardziej rozcieńczonym podkładem, to lepsza penetracja powierzchni drewna i lepsze jego zabezpieczenie.
  • laminat, stal, drewno, oszlifowane stare powłoki farb przeciwporostowych- 1K Universal Jachtprimer Sea-Line

W celu odpowiedniego rozcieńczenia farb pokładowych użyjemy:

  • Rozcieńczalnika do wyrobów epoksydowych.
  • Rozcieńczalnika do wyrobów poliuretanowych.
  • Rozcieńczalnika do 1K (podkładów, lakierów, farb)

Wymaganą ilość rozcieńczalnika (produkty są jedynie wstępnie rozcieńczone) oraz w zależności od sposobu i rodzaju aplikacji wymaganą grubość powłoki jednej warstwy, znajdziemy w karcie technicznej (TDS) danego produktu. W karcie technicznej znajdziemy również informację o minimalnym i maksymalnym czasie pomiędzy nałożeniem kolejnej warstwy farby bez konieczności szlifowania między aplikacją poszczególnych warstw.
Dzięki możliwości nakładania kolejnych warstw bez szlifowania, proces malowania możemy przeprowadzić w ciągu maksymalnie kilku godzin, a także bez odrywania starych i ponownego zabezpieczania krawędzi powierzchni kolejnymi, nowymi taśmami lakierniczymi.
Przed przystąpieniem do malowania, konieczne też będzie „odcięcie miejsc”, stanowiących krawędź nanoszenia podkładu. TAŚMA AQUA 25 X 50Oczywiście polecamy do zastosowania dobrej jakości taśmy lakiernicze (INTER TROTON lub MASTER):

  • dobrze i mocno przylega do powierzchni.
  • zapobiegając podciekaniu lakierów pod nią.
  • po usunięciu nie pozostawią na powierzchni klejów trudnych do usunięcia.
  • nie rwą się podczas usuwania po aplikacji lakierów.

Taśmy lakiernicze usuwamy przed utwardzeniem farb by nie uszkodzić lakierowanych krawędzi w podczas ich usuwania. Dlatego tak ważny jest prawidłowy plan prac.

 


Katalog Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij