PAJĄCZKI I SŁONECZKA

Farby jachtowe

PAJĄCZKI I SŁONECZKA

Pajączki i słoneczka czyli kłopotliwe drobne, czarne rysy w kształcie pajęczyn lub promieniście rozchodzące się nitki na naszych łódkach z laminatu. Pojawiają się one w wyniku „starości/ zmęczenia” laminatu(LPS), uszkodzenia mechanicznego (uderzenie) lub z powodu zbyt słabej i cienkiej bądź nieprawidłowej konstrukcji elementu. W takim przypadku przenoszone podczas pracy napięcia obciążenia i ugięcia LPS są zbyt duże , w wyniku czego następują powierzchowne spękania i mikro uszkodzenia.

Przed przystąpieniem do ich usunięcia, musimy z całą pewnością ustalić przyczynę ich powstania. Jeżeli jest to wada konstrukcji, niezbędne będzie wzmocnienie całego uszkodzonego miejsca, poprzez nałożenie na wewnętrznej stronie LPS jednej lub więcej warstw żywicy konstrukcyjnej z wypełnieniem, a w ostateczności wymiana całego elementu na nowy. Dopiero po odpowiednim wzmocnieniu możemy przystąpić do samej naprawy.

5A22W przypadku pojedynczych lub niewielkich skupisk rys, idealnym sposobem do naprawy jest użycie ostro zakończonego śrubokręta, dłutka czy innego odpowiednio mocnego narzędzia. Przy jego pomocy, centymetr po centymetrze, podążając wzdłuż każdej nitki, poszerz ją, docierając do najgłębszego miejsca mikro uszkodzenia. Jest to praca niezbędna, musisz wykonać ją wzdłuż każdego uszkodzenia, aby Twoja naprawa była skuteczna. Pracę tę możesz wykonać również przy pomocy szlifierki i papieru ściernego, zwłaszcza jeżeli uszkodzenia występują  na dużej powierzchni. OLYMPUS DIGITAL CAMERAMusisz zwrócić szczególną uwagę by nie wgryźć się zbyt głęboko, nie uszkadzając warstwy nośnej ale i nie za płytko. Dopiero tak przygotowaną powierzchnię odtłuść, na dużej powierzchni pokryj farbą podkładową i nakładaj odpowiedni rodzaj szpachli lub żelkoty na niewielkie uszkodzenia. Ostatecznie wyszlifuj i przygotowuj się do malowania, bądź też polerowania miejsca uszkodzenia.

Drobne uszkodzenia powierzchniowe, niewielkie rysy czy defekty powierzchni żelkotu nad linią wody, uzupełnisz przy pomocy GELCOAT FILLER „DRY FAST” Sea-Line – szpachlówki żelkotowej. Zestaw ten, to nic innego jak topcot w kolorze RAL 9001 lub 9010 (biały). Po wyschnięciu nie pozostaje lepki, tworzy barierę dla wody i promieniowania UV. Samo nakładanie nie stanowi też większego problemu. Na pionowych powierzchnia szpachlówka żelkotowa, która jest silnie stiksotropowanym i zagęszczonym żelkotem, nie spływa z powierzchni.   W przypadku gdy planujesz jednak pokrycie jachtu systemem malarskim, użyj szpachli epoksydowych, które następnie pokryjesz lakierami. Pamiętaj też, że systemy poliestrowe, w tym żelkoty nie mają przyczepności bezpośrednio do produktów epoksydowych.
Przystępując do naprawy produktami żelkotowymi, produkty mieszaj w odpowiedniej proporcji i nakładaj przy pomocy miękkiej szpachelki.   Nałożony zestaw do naprawy żelkotu, zabezpiecz też taśmą klejącą, usuwając jego nadmiar, by po wyschnięciu powstała twarda, czysta i błyszcząca powierzchnia. Następnie po wyszlifowaniu i usunięciu naddatku, użyj  do obróbki pasty polerskiej w miejscu naprawy. W zależności od jakości jej wykonania, użyj mniej lub bardziej mocnych środków.

ARE_2343

Przystępując do polerowania nie należy nakładać od razu dużej ilości pasty. Ziarno powinno zostać całkowicie roztarte, oszczędzając w ten sposób materiał użyty do polerowania. Lepiej jest nałożyć pastę dwukrotnie w pożądanym miejscu niż usuwać jej zbyt dużą ilość. Ubocznym skutkiem nadmiaru pasty będzie rozrzucanie jej przez futro polerskie wykonujące ruch obrotowy.
Pasty polerskie Sea Line:

  • Sea-Line SO5- usuwa uszkodzenia po papierze ściernym do P800, szczególnie polecana do zastosowania na żelkotach technicznych i bardzo twardych powierzchniach.
  • Sea-Line S1PREMIUM- usuwa uszkodzenia po papierze ściernym do P1200, szczególnie polecana do zastosowania na powłoki lakierowane, żelkoty ale także na przykład do usuwania rys na pleksi.
  • Sea-Line S2- mleczko polerskie, nabłyszcza i zabezpiecza powierzchnię, usuwa delikatne rysy i uszkodzenia eksploatacyjne (szczególnie na ciemnych powierzchniach).

Po wyborze odpowiedniego rodzaju pasty polerskiej, pamiętajmy iż zbyt mocny materiał ścierny może uszkodzić powłokę.
Polerując mechanicznie powierzchnię najpierw rozetrzyj na niskich obrotach urządzenia pastę w miejscu polerowanym. Potem stopniowo zwiększaj prędkość. Pozwól by pracę wykonała pasta i maszyna.  Rola operatora powinna zostać ograniczona tylko do prowadzenia urządzenia w miejscu polerowania bez dociskania go do powierzchni.

Po zakończeniu polerowania kontrolę wykonanych prac polerskich ułatwi zastosowanie Sea- Line S3 FINISH CLEANER (shine control), który z łatwością usunie pozostałości pasty polerskiej oraz wszelkiego rodzaju zabrudzenia.

Wypolerowana powierzchnia pozostanie długo błyszcząca jeżeli zabezpieczymy ją dodatkowo Sea-Line S4 PROTECT WAX lub S5 QUICK WAX. Woski ochronne są przeznaczone do wszystkich rodzajów żelkotów oraz farb i lakierów – w tym HS, 2K,  nitro, syntetycznych oraz tworzywa sztucznego, kauczuku, powłok żelkotowych, szkła, lusterek itp.
Aby w trakcie sezonu nie usunąć warstwy ochronnej wosku do mycia powierzchni używamy Sea-Line S3 SHAMPOO WITH WAX. Ten preparat ułatwi utrzymywanie czystości na jednostce nie powodując usunięcia wosków, a powierzchnia przez długi czas będzie wolna od zanieczyszczeń.

 


Katalog Sea-Line

  • Podziel się:
  • Facebook
  • Twitter
  • linkedin
  • E-mail

Zobacz również

Newsletter
KOMPENDIUM WIEDZY Sea-Line
CZYLI ABC KONSERWACJI I NAPRAWY JACHTÓW oraz ŁODZI
Zamknij